Prenatale en postnatale zorg
Van zodra je zwanger bent, totdat je baby 1 jaar wordt, kan je rekenen op onze zorg en toewijding. We proberen samen om de pre- en postnatale periode zo rustig mogelijk te laten verlopen.
Tijdens je zwangerschap volgen we je nauwgezet op, steeds in samenwerking met je huisarts of gynaecoloog. Bij elke consultatie kijken we naar jouw en je baby's welzijn, evalueren we de groei en gezondheid van je kindje en sporen we eventuele complicaties vroegtijdig op. Uiteraard is er ook steeds ruimte om je vragen, zorgen of bedenkingen te bespreken.
Wanneer jullie huiswaarts keren na de geboorte van jullie kindje komen we binnen de 24u naar jullie thuis.
Dit gebeurt dagelijks tot 5 dagen na de geboorte van je baby, alsook rond dag 10. Op drie weken en zes weken na de geboorte plannen we een consultatie in de praktijk. Nadien kijken we waar jouw noden en wensen liggen.
We kijken terug op hoe de bevalling verlopen is, ondersteunen je bij de (borst- of fles)voeding en houden je welzijn nauwlettend in het oog. Uiteraard worden ook de ontwikkelingen van je kindje grondig opgevolgd.
Ons zorgpakket
pre en postnatale zorg
Wat betekent dit?
-
Zowel pre als postnataal staan wij voor jullie klaar en bieden continuïteit van zorg. Je kan steeds laagdrempelig en op korte termijn een consult kan inplannen bij een van onze vroedvrouwen.
-
Zorg kost tijd. Door je zorgpakket te bevestigen kunnen wij rekening houden met en voldoende tijd vrijmaken voor de zorg die jullie verdienen.
-
We staan in nauw contact met het medisch team dat jou opvolgt en zorgen voor een multidisciplinaire aanpak.
-
Een dringende vraag? Je kan je eigen vroedvrouw bereiken tussen 9 en 18u. Na 18u kan je steeds de vroedvrouwen van de verloskamer of materniteit (van het ziekenhuis waar je gaat bevallen of bevallen bent) raadplegen. We zijn zowel telefonisch bereikbaar als via whatsapp, niet via SMS.
-
Tijdens vakanties of weekends kan je vroedvrouw je het telefoonnummer doorgeven van een collega. Zij maakt hierover afspraken met jou indien van toepassing.
-
Het eerste huisbezoek na de geboorte vindt plaats binnen de 24 uur na thuiskomst. Zo kunnen we je snel verder helpen bij vragen en twijfels.
-
Tot en met dag 5 na de geboorte komen wij dagelijks langs, nadien wat meer gespreid. Een consultatie rond de leeftijd van 10 dagen, 3 weken en 6 weken wordt door je vroedvrouw aangeboden. Tem 10 dagen na de geboorte komen we aan huis, nadien gaan de consultaties door in onze praktijk.
-
Wij volgen jou en je kindje op tot 1 jaar na de geboorte. Vanaf de leeftijd van 6 weken zijn de afspraken op jullie vraag volgens behoefte. Je kan hiervoor op consultatie komen. Via onze activiteiten en moedergroepen heb je ook de gelegenheid om je vragen te stellen en geïnformeerd te worden.
-
Dringend een kolf nodig? Wij beschikken over enkele kolftoestellen die je gratis kan uitlenen voor een periode van maximum 1 week (afhankelijk van de beschikbaarheid; het kolfsetje is o.w.v. hygiëne verplicht aan te kopen via je apotheek).
Hoeveel kost dit?
Al onze vroedvrouwen zijn geconventioneerd. Wij rekenen daarom de zorg rechtstreeks af met je mutualiteit.
Je persoonlijk aandeel voor onze zorgen bedraagt:
-
Een zorgforfait deel1 van €30 voor de opmaak van het elektronisch dossier, administratie en beschikbaarheid. Dit forfait wordt aangerekend via online betaling bij het bevestigen van je zorgpakket.
-
Een zorgforfait deel2 van €50 voor onze bereikbaarheid, 7/7 zorg, medische materialen, noodkolf en administratie. Dit forfait wordt aangerekend bij het eerste postnatale huisbezoek.
-
Een kilometervergoeding van 7€ (0-5 km), 9€ (5-10km) of 11€ (>10 km) per huisbezoek, afhankelijk van je woonplaats.
-
Annulaties dienen 24u op voorhand doorgegeven te worden. Bij laattijdige annulatie wordt de consultatie aangerekend.
Wij willen alle gezinnen de mogelijkheid geven om bij ons opgevolgd te worden. Twijfel niet om de tarieven met ons te bespreken.
Geïnformeerde toestemming voor verwerking van persoonsgegevens door Huis van Meraki (bij goedkeuren van het zorgpakket)
1. Wettelijk kader
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG= Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
2. Doel verwerking
Met dit formulier wenst Huis van Meraki uw toestemming te vragen om uw persoonsgegevens te mogen verwerken in het kader van de begeleiding van uw zwangerschap/arbeid/bevalling/postpartum.
Het is met name de bedoeling om uw persoonsgegevens te verwerken teneinde een adequate zorgverlening te bieden in het kader van de begeleiding van uw zwangerschap/arbeid/bevalling/postpartum en een adequate multidisciplinaire samenwerking te bereiken met andere collega-zorgverleners.
3. Verwerkingsverantwoordelijke
Uw persoonsgegevens zullen steeds worden verwerkt onder de gezamenlijke verantwoordelijkheid van Huis van Meraki, bestaande uit Leila Rchaidia, Goedele Deseyn, Heleen Van Den Bogerd en Elke Parton met praktijk te Leuven en Lubbeek. Hierbij is Leila Rchaidia als centraal contactpersoon bereikbaar via 0469 41 22 30 en via info@huisvanmeraki.be.
4. Rechten patiënte
U heeft, in het kader van de verwerking van persoonsgegevens bedoeld in dit formulier, te allen tijde recht om uw persoonsgegevens kosteloos in te zien en om in voorkomend geval alle onjuiste en/of onvolledige persoonsgegevens die op uzelf betrekking hebben, kosteloos te laten verbeteren. U kan vragen dat uw persoonsgegevens tijdelijk niet meer verder verwerkt worden (behalve in een aantal wettelijk bepaalde gevallen) totdat de juistheid van uw persoonsgegevens zijn gecontroleerd.
U heeft het recht een kopie van uw persoonsgegevens op te vragen of om deze te laten overmaken aan een instelling/persoon van uw keuze, in een formaat dat toelaat om deze persoonsgegevens gemakkelijk over te dragen.
Uw persoonsgegevens zullen niet langer worden bewaard dan nodig is voor de doeleinden omschreven in dit formulier. Wettelijk gezien is er een verplichting om uw persoonsgegevens minimaal 20 jaar te bewaren. Indien blijkt dat de bewaring intussen niet meer nodig is voor de doeleinden omschreven in dit formulier, dan zullen uw persoonsgegevens conform onze wettelijke verplichting nog wel worden bewaard, maar niet meer worden gebruikt voor deze doeleinden.
Indien u zou menen dat uw persoonsgegevens niet rechtmatig en volgens de wettelijke vereisten zijn verwerkt, dan kan u klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (contactgegevens beschikbaar via www.gegevensbeschermingsautoriteit.be). Gelieve u in eerste instantie tot de verwerkingsverantwoordelijke te richten. Vaak zullen eventuele problemen/misverstanden zo eenvoudig opgelost kunnen worden.
Indien u dit formulier ondertekent, dan gaat u akkoord dat uw persoonsgegevens verwerkt worden met het oog op de doeleinden omschreven in dit formulier. U kan steeds uw toestemming intrekken door dit te melden aan de verwerkingsverantwoordelijke, via bovenvermelde gegevens, zonder dat u daartoe een reden moet opgeven.
Indien u uw toestemming intrekt, zal de verwerkingsverantwoordelijke uw persoonsgegevens niet verder gebruiken voor de doeleinden omschreven in dit formulier. De intrekking doet echter geen afbreuk aan de rechtmatigheid van de gegevensverwerkingen die reeds plaatsvonden vóór de intrekking van uw toestemming of van gegevensverwerkingen die zonder uw toestemming mogen worden uitgevoerd en de wettelijke bewaringsplicht.
Indien u besluit om te weigeren of om uw toestemming in te trekken, dan zal dit geen enkel nadeel met zich meebrengen voor uw huidige zorgverlening.
Voor het uitoefenen van de bovenstaande rechten, voor bijkomende vragen over uw rechten en alle andere aangelegenheden betreffende de verwerking van uw persoonsgegevens (zoals privacybeleid), kan u zich richten tot bovenvermelde verwerkingsverantwoordelijke.